”Itse” voidaan määritellä sisäisesti ohjaavaksi tekijäksi, joka on eri asia kuin tietoinen persoonallisuus. Tähän tiedostamattomaan voidaan saada kosketus unien kautta. Ja niitä tulkitsemalla. Ne osoittavat ”itsen” olevan säätelevä keskus, joka saa aikaan persoonallisuuden jatkuvan laajentumisen ja kypsymisen. Tämä laajempi, kokonaisvaltainen psyyken puoli ilmenee kuitenkin aluksi vain pelkkänä synnynnäisenä mahdollisuutena. Yksilön elämän aikana se saattaa tulla esiin vain hyvin vähän tai se voi kehittyä suhteellisen täydelliseksi. Se, kuinka pitkälle se kehittyy, riippuu siitä, onko minä halukas kuuntelemaan ”itse”n viestejä (Jung 1964:162.)
Temperamentti on ihmisen myöhemmän persoonallisuuden varhainen, biologinen perusta. Se on joukko synnynnäisiä taipumuksia tai valmiuksia, jotka voidaan nähdä käyttöaineena tai materiaalina josta ihmisen persoonallisuus synnytetään myöhemmin ympäristön vaikutuksella. Ne ilmaantuvat varhain, jo ennen kuin ympäristö on ehtinyt niihin vaikuttaa. Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö ympäristö muokkaisi myös temperamenttia. Temperamentilla tarkoitetaan ihmiselle tyypillisiä käyttäytymispiirteitä, jotka erottavat hänet muista ihmisistä ja se viittaa nimenomaan ihmisten välisiin eroihin. Se on käyttäytymistyyli sekä reagointitapa ja havaittavissa myös ulospäin. Temperamentti vastaa kysymykseen ”kuinka”, eli siihen, miten ihminen tekee sen, mitä tekee. Se ei kerro, mitä ihminen tekee eikä miksi hän tekee. Tiukimman määritelmän mukaan vain tunteiden viriäminen ja ilmaisu kuuluvat temperamenttiin, kun taas joidenkin tutkijoiden mielestä temperamentti kattaa laajan joukon taipumuksia. Kaikilla ihmisillä on temperamentti joka on heidän omansa. Ihminen syntyy tietyllä temperamentilla varustettuna ja se on ihmisen persoonallisuuden lähtökohta. Tätä muokataan lapsesta asti mm. kasvatuksella tiettyyn suuntaan, jotta yhteiskunnassa säilyisivät yhteisöt ja sitä kautta niiden kaikkien jäsenten tuntemat säännöt (Keltikangas 2004: 36 - 40). Temperamentti on ihmisen alkuperäinen synnynnäinen ominaisuus joka voi ajatella olevan Jungin tarkoittama ”itse”. Näen että ihmisen ekspressio syntyy temperamenttipiirteiden tuloksena.
Taiteilija ilmaisee luontaisen ekspressionsa taideteosten kautta muotokielenä oli se muotokieli millainen tahansa tai oli muotokieleen suhtautuminen mitä tahansa. Temperamentti ilmenee ihmisessä myös tapana suhtautua taideteoksen kohtaamiseen ja sitä kautta myös näkemäänsä. Siksi onkin tärkeää, että ihminen oppii erottelemaan itsessään sen mikä on kulttuurin ja kasvatuksen tuottamaa ja mikä on omasta temperamentista lähtöisin olevaa ”itseä”. Kun minä kuuntelee ”itsen” viestejä mahdollisimman tarkasti kyky ymmärtää ”itsen” viestejä tulee tietoisemmaksi tavaksi toimia. ”Itsen” viestien kuunteleminen on kuitenkin totaalisen toinen asia kuin unikirjojen kautta omien uniensa tulkitseminen. ”Itsen” hyväksyminen ja tunteminen on syvällinen ja yksityinen kokemus, joka tarvitsee suotuisat olosuhteet päästäkseen kehittymään. Kun yhteys toimii ”itseen” on mahdollista tuntea paremmin omat puolensa ja tunnistaa sekä käyttää niitä tietoisesti myös taiteen tekemisessä ja tulkinnassa sekä kohtaamisessa. Tämä on mielestäni erityisen tärkeää taiteilijalle ja se on sitä myös kaikille jotka kohtaavat taidetta. ”Itsen” löytäminen voi olla hankalaa maailmassa joka rakentuu ja rakentaa ihmistä kulttuurillisesti, vaikka sen voi ajatella olevan ihmisen sisäisesti ohjaava tekijä psyykkisesti. Ihmisen yksilöllinen ”itsen” toteutuminen voi myös vääristyä sairaaksi narsismiksi ympäristön vaikutuksesta. ”Itsen” voi ajatella luontaiseksi subjektiksi.
Mielestäni ihminen ei ole pelkkä ympäröivän kulttuurin tuote, vaan ihmisessä itsessään olevat temperamenttipiirteet voidaan mieltää esim. feminiinisiksi tai maskuliinisiksi yleisellä tasolla ja siten yksi ihminen voi olla sukupuolestaan riippumatta joko enemmän tai vähemmän feminiininen tai maskuliininen. Nämä ominaisuudet temperamenteissa voidaan ajatella olevan löydettävissä ihmisestä itsestään ydin minän perusolemuksena eli ”itsen” käsitteenä.
Olen sisäistänyt henkilökohtaisen suhteeni taiteilijana ensin maskuliinisuuteeni ja sen jälkeen feminiinisyyteeni. En nykyisin kiinnitä niiden ilmenemiseen juuri huomiota, vaikka feminiinisyydestä ja maskuliinisuudesta jaksetaan usein puhua kun teoksiani kohdataan ja niistä syntyy keskustelua. Maskuliinisuus ja feminiinisyys on äänetön ja sanaton olemisen tila, mutta ei nimetön, tiedostamaton tai kuvaton paikka, vaikka sillä ei ole tekemisessäni olemassa varsinaisesti esittävää muotoa tällä hetkellä. Se esiintyy teoksissani nimenomaan ekspressiona, jonka voi ajatella johdattavan ihmiset tuntemuksiin sekä aistittaviin ilmapiireihin teoksessa. Oma tekemiseni on usein tulkittu joko miehen tekemäksi taiteeksi tai se on tulkittu miehiseksi. Se on tulkittu lähes poikkeuksetta voimakkaaksi, mutta jopa väkivaltaisen sävyn omaavaksi. Sitä pidetään helpommin maskuliinisena tapana toimia (Rossi 1999). Toisaalta jotkut teokseni on koettu taas erittäin feminiineinä. On kiinnostavaa, että sama työ saattaa herättää eri ihmisissä suorastaan vastakkaisia reaktioita ko. asian suhteen. Maskuliinisuuden ja feminiinisyyden pohtiminen taiteessa on lienee ollut yksi 90-luvun lopun ja 2000 -luvun alun ilmiöistä ja muokannut myös minua taiteilijana. Se ei ole vieläkään välttämättä tarpeetonta jos sitä ajattelee yleisenä asiana.
Mies voi olla mysteeri naiselle ja nainen mysteeri miehelle. Mutta onko nainen enemmän mysteeri miehelle kuin mies naiselle vai toisin päin? Jean Baudrillard sanoo kirjassaan ekstaasi ja rivous, että objekti on enemmän mysteeri subjektille kuin subjekti objektille ja kritisoi mielestäni nimenomaan feminististä teoriaa subjekti ja objekti asetelmista. Baudrillardin tyylissä puhua voisi ajatella ajatuksena olevan, että mies=subjekti ja nainen = objekti asetelmia. Voisimme kuitenkin ajatella nykypäivänä että, maskuliinisuus ja feminiinisyys olisivat todella sekoittuneet ainakin siinä mielessä että niiden alkuperän ajateltaisiin olevan temperamenttipiirteissä, jotka ovat yksilöllisiä ja biologisia. Objekti -subjekti asetelma voisi käydä silloin merkityksettömäksi entisenkaltaisena. Siksi pikemminkin kysyttäisiin, että millainen on subjekti tai objekti? Sitähän tavallaan kysytäänkin kun tehdään omakuvaa. Se pitää unohtaa, että nainen on pelkästään feminiininen ja mies on pelkästään maskuliininen. Feminiinisyyksiä ja maskuliinisuuksia on eri määriä eri ihmisessä mutta myöskin mielestäni eri määriä suhteessa eri ihmisiin. Mysteerejä kaikki toisilleen enemmän ja vähemmän.
Kommentit