Hieno homma että VATAK perustetaan.

Olenkin jo itsekseni täällä Karjalan kupeessa miettinyt että mitä tässä voisi todella tehdä. Odotan innolla mitä tapahtuu.

Lukiessani joitain noista artikkeleista mitä tuosta kohta perustettavasta Vatakistä löytyi törmäsin muinaiseen ajatteluun , jonka mukaa on tapana että vain samoin ajattelevat kokoontuvat yhteen ja pönkittävät sitä kautta sanomaansa jopa ristiriitaisesti sitä esiin tuoden.

Kun puhutaan vasemmistolaisuudesta puhutaan siitä yleensä aina hyvin vanhanaikaiseen sävyyn ja tiukasti diskurssiivista ajattelua noudatellen. Eli joku totuus rakentaa totuutta vain tiettyyn suuntaan. Se tekee asiat aikalailla ristiriitaisiksikin. Sillä on olemassa totuuksia jotka kumoavat toisensa.

Olen huomannut että tiukimmillaan tai oikeastaan puurot ja vellit pahiten sekoitettuna kun puhutaan vaikkapa vasemmistolaisuudesta ja oikeistolaisuudesta tarkoitetaan sitä että esim. kaikki julkisuuden toiminta, joita eri tahot tekevät esim. lehtijuttujen muodossa (joiden siis PITÄISI olla tiedottamista eikä markkinointia) on markkinointia ja että vain sitoutumalla irtisanoutumaan (pahasta maailmasta) ja esim. tästäkin tiedottamis tai (jos joku haluaa käyttää sanaa markkinointi ) asiasta TÄYDELLISESTI olet oikea VASEMMISTOLAINEN. Eli  joko ON tosi vasemmistolainen tai olet väärä vasemmistolainen

Nimittän Anja Snellman kyllä vihjaisi em. tavalla  22.12 2009 kirjoittamassaa kolumnissa siihen suuntaan sanomalla:

 

"Sama kulttuuriväki, joka tuolloin oli tuikeasti kaikkea kaupallisuutta vastaan, aloittaa nyt ankaran markkinointipuheen jo ennen kuin haastattelija on ehtinyt kysymyksensä loppuun."

 

Voi hyvät hyssykät! ja höpön pöpön. Johan eletään aikoja eli siis jos olet oikea vasemmistolainen et siis edes tiedota mitään vaan olet hiljaa ja korkeintaan jaat itse raapustamiasi lentolehtisiä torilla niille ketkä sattuvat kulkemaan ohitsesi. Tässähän se ongelma onkin että lähes kaikki mitä julkisuudessa puhutaan halutaa liittää kaupallisuuteen tavalla tai toisella. Media on muutakin kuin lobbausta ja puffeja. Ainakin uskallan vielä uskoa niin.

Toisaalta kun oikeistopuolueet "onnistuivat" vaalikampanjoissaan saamaan vaalivoittoa luomalla ns. "uskottavaa brändiä" mm. mediajutuilla se oli vain hieno ja onnistunut juttu..eikä sitä lienee liiemmin kritisoitu julkisuudessakaan..todella outoa..eihän sen niin pitäisi mennä? ja aika moni taiteilijakin meni siihen mylläkkään mukaan tunnustautumalla muodikkaasti "porvarilliseksi" muutamia vuosia sitten viimeistään. Ihan kun olisi jotenkin vallankumouksellista tunnustaa julkisesti kannattavansa ideologiaa joka perustuu "ei millekkään".  Ei todellakaan ole.

Hassua että kukaan ei kysele porvarillisesti suuntautuneilta "idealisteilta" heidän moraalisia ja syvällisiä ajatusmaailmojaan mutta heti jos sanot kannattavasi vasemmistoaatetta aletaan kysymään että mitä se on? Aika moni siihen varmaan osaa vastatakkin mutta osaako oikeistolainen vastata samaan kysymykseen syvällisesti perustellen? epäilen että ei välttämättä osaa.

Julkisuudessa siis kehuttiin viime vaalien alla ja erityisesti jälkeen kuinka onnistunutta ja uskottavaa tiedotuspolitiikkaa porvaripuolueet kävivät. Onko se muka jotenkin vähemmän tiedottavaa kun vasemmistoliitto tiedottaa julkisuudessa tapahtumistaan tai vielä pahempaa onko vasemmistolainen antanut pikkusormensa paholaiselle, jos uskaltautuu mediaan? Onko ideologia on muka sidottu siihen että tiedottaako vaiko ei? eli siis koska markkinoinnin yksi osa-alue on mediaosaaminen (ja jokainen sen tietää) niin sitä ei siis saisi osata jos on vasemmistolaisesti ajatteleva??Kylläpä  onkin pelleilyä. Media osaaminen ei lienee ole sama asia kuin manipuloinnin osaaminen tai myyminen ja sitäpaitsi mihin se tiedottajan rooli yhtäkkiä katoaa sillä kohdalla kun puhutaan vasemmistosta ja vasemmistolaisten ajatusten esille tuomisesta?

 

Eli onko muka niin että kun oikeisto tiedottaa niin se on jotenkin enemmän sallittua kuin se että jos vasemmisto tiedottaa?

Läpikaupallistumisesta se ajatus minusta kertoo, jos kerran ensimmäinen ajatus on ...media = kaupallinen ja se on myös =markkinointi.

Toivon että se ei ole ihan niin ja jos se on niin.. silloinhan vasemmistolaisuuden on jo aikakin tulla vastavoimana tasoittamaan tilannetta. Eli itseasiassa voi nähdä niin että vasemmistolaisuus on se nouseva trendi (huom. kaupallisa sanastoa tämä trendi sana (minulla on sairas huumorintaju omassa päässäni))..joka näyttää päätään koska balanssi maailmassa on kellahtanut liikaa toiseen päähän ja ihmiset voivat pahoin siksi.

Se että on vasemmistoajatteleva ei sulje pois sitä ettäkö ei saisi tuoda esille omia ajatuksiaan niitä kanavia pitkin joita MAAILMASSA on olemassa. Medialla ja markkinoinnillakin (jos siis sitä sanaa haluaa käyttää) on olemassa myös tiedottava puolensa. Kaikkea ei tarvitse nähdä kaupallisen hyötyajattelun pohjalta. Täytyy muistaa että koska markkinointi on VÄLINE sitä voidaan käyttää myös hyvällä tavalla. On periaatteessa makuasia haluaako sekoittaa puuroja ja vellejä samaan soppaan eli käyttääkö tiedottamisesta sanaa markkinointi.  Vaikka toisaalta se että käyttää jotain sanaa rakentaa myös maailmaa merkityksien kautta..no jätetään se asia toiseen kertaan.

Jokatapauksessa kaiken takana on arvot ja arvovalinnat..niiden seuraukset ja niistä juontuvat rakenteet yhteiskunnassa. Mihin sijoitetaan ja kuinka paljon voimavaroja? Hyvinvointiin yleisellä tasolla vaiko hyvnvointiin harvoille. Itse kannatan hyvin vointia yleisellä tasolla vaikka se tarkoittaakin sitä että jostain on luovuttava jonkun..

 

Kenen siinäpä kysymys?

 

 Ps. ja saattoihan Snelman tarkoittaa kirjoituksellaan samaakin asiaa josta itsekkin puhuin??tiedä hänestä. Tuskinpa..ollaanko tässä kaikki siis samaa jengiä vaiko ei?  Media on kyllä hartaasti nostanut viimeisen vuoden aikana esille niitä ns. "toisinajattelevia" oikeistolaisia taitelijoita. Se on mielestäni merkki enemmänkin läpikaupallistuneesta yhteiskunnasta kuin siitä että olisi joku "toisin ajattelijoiden" taiteilijoiden ryhmä uusine oikeisto ajatuksineen.