ITSEN SUODATTAMIA KUVIA – MAALAUKSEN SUKUPUOLISTA – DISKURSSIEN ÄÄRELLÄ

 

 

Työn aihe:

 

Tässä opinnäytetyössä käsitellään taiteen tekemistä kuvataiteilijan näkökulmasta sijoittaen se taiteen tekemisen, näkemisen ja kokemisen viitekehykseen. Tämä kirjallinen raportti perustuu expression määrittelyyn ihmisen yksilöllisen temperamentin kautta, joka voidaan asettaa myös ihmistä psyykkisesti ohjaavan psykoanalyyttisen ”itsen” käsitteen piiriin.

 

Tutkielmassa viitataan feministiseen, psykoanalyyttiseen - ja kaupalliseen diskurssiin sekä käsitellään niiden mahdollisia vaikutuksia taiteen kohtaamiseen ja tekemiseen pääasiassa vallan konteksteissa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisia viitteitä. Teksti on taiteilijan oman päänsisäisen keskustelun prosessointia ja sen suhteuttamista mm. sosiologiasta, psykologiasta, naistutkimuksesta sekä taiteesta kirjoitettuun tekstiin.

 

Taide ja taiteesta käyty keskustelu voidaan tulkita erilaisten diskurssien valossa, mutta silti taiteen tekeminen, kokeminen ja näkeminen on yksityinen prosessi joka sisältää ihmisen persoonalliset lähtökohdat sitä tehtäessä, tulkittaessa ja kohdattaessa. Tällä tavalla ajateltuna diskursiiviset rakennelmat voivat menettää ensisijaisen merkityksensä kun taidetta kohdataan aidon ”itsen” kautta.

 

Thesis:

 

The thesis at hand deals with the process of making art from the viewpoint of the artist. The viewpoint that is chosen emphasizes making, seeing and experiencing art.

The written report builds on a definition of expression as a manifestation of a person's individual temperament. The temperament of an individual can be included in the psychoanalytical conceptualization of the self.

The thesis refers to feministic, psychoanalytical and commercial discourses. The potential effects of the discourses on making and experiencing art are mostly grasped in the context of power.

The research method of the study is based on a literature review. The text focuses on processing the thoughts of the artist in relation to eg. sosiology, psychology, feminist studies and art studies.

Art and the discussion on art can be interpreted from the viewpoint discourses. Yet, the making of art, experiencing it and seeing it are always private processes including person's individual characteristics.

The discoursive structures may lose their dominant position if art is experienced through the real self a person.